Waarom moeten we water drinken? En gebruik deze handige tips om het u gemakkelijk te maken

We horen het alsmaar vaker... we moeten voldoende water drinken! Maar waarom is dit nu net zo belangrijk? En hoe kunt u ervoor zorgen dat u zeker voldoende drinkt? Op deze pagina vindt u de antwoorden op al uw vragen rond water drinken.

Het wordt aanbevolen om 1,5 à 2 liter per dag te drinken. Hoewel alle dranken meetellen, is het altijd best te kiezen voor ongezoete dranken. En daarnaast ook op te passen met caffeïne en theeïne (maximaal 3 tassen per dag). Toch blijft het beste natuurlijk altijd water. Maar waarom is dit nu zo belangrijk? En hoe komt u aan uw dagelijkse behoefte van 8 glazen per dag?

Waarom moeten we water drinken?

Ons lichaam bestaat voor ongeveer 60% uit water

We verliezen dagelijks 2 tot 3 liter vocht, en dit moet aangevuld worden. Een deel, 1 à 1,5 liter, van onze dagelijkse behoefte halen we uit eten. Dit moet dus nog aangevuld worden met het drinken van water en andere gezonde dranken. 

Water drinken heeft vele voordelen

  1. In eerste instantie beïnvloedt hydratatie uw humeur.
    Dehydratatie kan een slecht humeur veroorzaken, alsook vermoeidheid, verwarring en slaperigheid. Dit omdat uw hersenen voor een groot deel uit water bestaan, en wanneer uw lichaam uitgedroogd geraakt, krijgen ook uw hersennen minder vocht. Met alle gevolgen van dien. 

  2. Als u regelmatig last heeft van migraine of hoofdpijn, kan dit een teken zijn van uw lichaam dat er te weinig vocht in uw lichaam zit. Water drinken kan dus in sommige situaties hoofdpijn verlichten of zelfs wegnemen. 

  3. Voldoende drinken heeft een positief effect op uw fysieke prestaties
    Tijdens het sporten verliest u uiteraard veel vocht door het zweten. Het is dan zeer belangrijk om uw vochtniveau op peil te houden. Doet u dit niet, dan kan u negatieve effecten ondervinden zoals verminderde motivatie om te bewegen, toenemende vermoeidheid en het zwaarder aanvoelen van uw fysieke inspanning. Drink daarom voldoende water voor, tijdens en na het sporten. 

Tips om voldoende water te drinken

1. Drink een glas water meteen bij het opstaan

Doorheen de nacht verliest u veel vocht. Het is dus aangeraden om de dag te beginnen met een goed glas water. Nog voor u de koffiezet aanzet of terwijl u wacht op uw tasje koffie, is het dus best om eerst een glas water te drinken. Koffie helpt ook met uw vochtopname, let er dan op om best geen suiker of andere zoetstoffen toe te voegen. 

2. Plaats waterflessen en/of -karaffen op plaatsen waar u vaak bent

Bijvoorbeeld in de keuken, naast het bed en op uw bureau. Zo denkt u er meteen aan wanneer u op deze plaatsen komt om even te drinken. Het is beter om regelmatig enkele slokken water te drinken, dan in één keer een volledige fles op te drinken. 

3. Zorg dat u altijd een drinkfles bij de hand heeft

Gaat u de baan op of heeft u een uitstap gepland? Denk er dan aan om een fles water te vullen die u gemakkelijk kan meenemen. Zo heeft u altijd water bij de hand als u dorst heeft. En denkt u er ook gemakkelijker aan om tussendoor even te drinken.

4. Maak er iets lekkers van

Geen grote fan van gewoon water of wilt u graag af en toe toch eens wat afwisseling? Het drinken van frisdranken is sterk afgeraden, gelukkig zijn er nog andere manieren om lekkere drankjes te drinken. Zo kan u gemakkelijk wat fruit, kruiden of zelfs groenten toevoegen aan uw water. Dit geeft het een extra smaakje, ziet er mooi uit en zo krijgt u extra motivatie om te drinken. Denk maar aan water met komkommer of limoen en munt. De mogelijkheden zijn eindeloos, experimenteer zelf met uw favoriete fruit, groenten en kruiden om het voor u smakelijkste drankje te bekomen.

Ontdek hier ook heerlijke recepten.

5. Drink uit een groot glas of fles

Hoe minder u uw water hoeft bij te vullen, hoe beter. Door meteen een grote hoeveelheid water bij de hand te hebben, is de drempel om hier ook van te drinken lager. Tijdens een drukke dag heeft u geen tijd en zin om uw glas 8 keer bij te gaan vullen. Met een waterfles of karaffe bij de hand, vult u gemakkelijk uw glas meermaals bij.

Nog gemakkelijker voldoende drinken?

Met een Quooker kraan in de keuken, maakt u het uzelf nog gemakkelijker. Zo heeft u altijd vers water bij de hand. Kies voor een Quooker systeem met toevoeging van de CUBE om altijd 100°C kokend, gekoeld en gefilterd plat- en bruiswater bij de hand te hebben. Dit bespaart niet enkel plaats en tijd, maar ook een hele hoop afval en energie. Doe de bespaarcheck om te weten hoeveel u kunt besparen. Drinkt u liever ongekoeld gefilterd water? Dan kunt u kiezen voor de Cold Water filter. Hiermee serveert u heerlijk gefilterd water op leidingtemperatuur, recht uit de kraan.